Start Bloggregler Blogga in RSS Kontakt / om oss
sök
Jonas Berggren
Svenskt Näringsliv
Lena Ek (C)
Centerpartiet
Göran Färm (S)
Socialdemokraterna
Gunnar Hökmark (M)
Moderaterna
Claes-Mikael Jonsson (LO)
Landsorganisationen
Isabella Lövin (MP)
Miljöpartiet de gröna
Marit Paulsen (FP)
Folkpartiet
Alf Svensson (KD)
Kristdemokraterna
Eva-Britt Svensson (V)
Vänsterpartiet
Marita Ulvskog (S)
Socialdemokraterna
Bloggsida för Hanna Löfqvist (V)
Byt regering - inte valuta
Skrivet av Hanna Löfqvist (V) 2009-03-23, klockan 10:03

De länder som har euron som valuta krisar värst. Inflationen, arbetslösheten och räntan är mycket högre och tillväxten lägre i dessa länder, än i eurofria Sverige. Dock. Vid en ekonomisk kris som den vi är inne i nu, är det först och främst avgörande vilken regering man har, inte valuta.

Tack svenska folket som så klokt röstade nej till den ekonomiska och monetära unionen (EMU) 2003, och på så vis räddade oss undan euron.
 
Det krisar rejält just nu. Globalt som lokalt. Arbetslöshet, varsel, konkurser, minskad efterfrågan på varor och tjänster. Det är budgetunderskott där, och spräckta budgettak här. Möten med finansministrar och dystra prognoser. Ska vi strama åt eller ska vi slussa in mer pengar i samhällssektorn, för att stimulera ekonomin. Vad säger EU och vad säger vår regering? Hur tar vid oss ur det här, är den ständiga frågan.
 
Ja, kronan har fallit, det är ett faktum. Det är också ett faktum att det gör vår export billigare. Just nu är det lättare för Sverige att exportera men dyrare att importera och att åka utomlands. På ett sätt kan man säga att alla i Sverige får vara med att betala lite för att exportindustrin ska få lättare att kicka igång igen. En flytande kronkurs, som istället för att stå där övervärderad och obrukbar, kan sjunka gentemot andra valutor. Det har hjälpt oss i det här läget, inte stjälpt.  
 
De länder som har euron som valuta krisar värst. Inflationen, arbetslösheten och räntan är mycket högre och tillväxten lägre i dessa länder, än i eurofria Sverige. Det går helt enkelt sämre för euroanslutna länder, än det gör för dom som står utanför. Att i ett sådant läge införa euron, verkar ju allt annat än smart.
 
Dock. Vid en ekonomisk kris som den vi är inne i nu, är det först och främst avgörande vilken regering man har, inte valuta. Vi har en borgerlig allians som istället för att få igång vanligt folks ekonomi, valt att försämra A-kassan, skurit ner i offentlig sektor. Köpkraften urholkas och konsumtion och efterfrågan blir därefter, det vill säga den sjunker som en sten. Hjulen som en gång snurrat stannar av.
 
Det är en annan regering vi behöver, inte en annan valuta.


skriv kommentar | skicka texten vidare | skriv ut
Kommentarer:

En svag krona gör inte exporten billigare!

Detta är ett mycket vanligt missförstånd.

Priserna på exporterade varor sätts alltid i EUR eller Dollar.

Om en vara kostade 100 EUR när kronan var dyr, kostar den

fortfarande 100 EUR när kronan blir billigare.

Däremot ökar företagens vinster.

Det ger knappast fler jobb!

Var det det du ville?





Kommentar av Roger 2010-01-11, klockan 17:26

Socialbidrag i euro
Ja, när allt fler av oss tvingas söka socialbidrag - då skulle allt verkligen bli bättre om vi fick insättningen från kommunen i euro! Och när förslag efter förslag från EU-kommissionen innebär stympning av den fackliga organiseringen - då är lösningen att ge EU ännu fler beslutsområden.

Det behövs fler som ifrågasätter EU-mupparna och hela maskineriet!


Kommentar av Nisse 2009-03-26, klockan 13:38

Lägre fastighetsskatt?
Berätta mer, Seved Erland Alexander Monke. Du är född 1972-07-07, och är ju då under 65 år. Det ger ett jobbskatteavdrag på maximalt 18 340 kronor för 2009, med en inkomst på omkring 29 000 kronor och uppåt. Per månad blir det ca 1 500 kronor.

Förklara gärna var du får den sista tusenlappen, samt hur du hanterar de arbetsmarknadsrelaterade avgiftsökningarna.

Enda sättet jag får det till 2500 kr är om du skulle vara över 65 år, eftersom gränsen per år då ligger på 30 000 kronor (vilket ger ca 2500 kronor mer i månaden). Men du kanske även räknar in en lägre fastighetsskatt.


Kommentar av Ante 2009-03-25, klockan 20:49

Tre problem med kronan
1. Visst kan det på pappret se bra ut att kronan sjunker när vi går in i en lågkonjunktur men för att det ska vara ett argument så bör ju lågkonjunkteren begränsa sig till Sverige, annars lastar vi ju bara över problemen på omvärlden.

2. Sverige krisar förvisso mindre än övriga men det har inte så mycket med kronkursen att göra som med goda statsfinanser och en väl fungerande arbetsmarknad. Om det verkligen skulle fungera med rörliga växelkurser så skulle kronkursen snarast stärkts i Sverige och valutorna fallit i de länder som har större problem.

3. En låg kronkurs gynnar förvisso exportindustrin men i det här fallet har kronkursen varit väldigt volatil och det är något som verkligen inte är bra för industrin, de jobbar hellre under förutsägbara villkor.


Kommentar av Per 2009-03-25, klockan 13:41

Mycket talar emot kronan
1. Visst kan det på pappret se bra ut att kronan sjunker när vi går in i en lågkonjunktur men för att det ska vara ett argument så bör ju lågkonjunkteren begränsa sig till Sverige, annars lastar vi ju bara över problemen på omvärlden.

2. Sverige krisar förvisso mindre än övriga men det har inte så mycket med kronkursen att göra som med goda statsfinanser och en väl fungerande arbetsmarknad. Om det verkligen skulle fungera med rörliga växelkurser så skulle kronkursen snarast stärkts i Sverige och valutorna fallit i de länder som har större problem.

3. En låg kronkurs gynnar förvisso exportindustrin men i det här fallet har kronkursen varit väldigt volatil och det är något som verkligen inte är bra för industrin, de jobbar hellre under förutsägbara villkor.


Kommentar av Per 2009-03-25, klockan 13:21

Röstar på dig i EU-valet

Hanna!
tack för bra och gångbara åsikter! Givetvis röstar jag på dig i EU-valet.

Den stora frågan om arbetslösheten kan man inte schabbla bort! Jag som också jobbar fackligt (grundvalarna för kampen om ett bättre liv, som du uttrycker det) ser hur det går för en människa som mister sitt jobb och inte får något nytt.

Man faller i en depression med dålig ekonomi och låg självkänsla. Unga som äldre människor.

Ny regering - ny stadga för Sverige! En socialism som jobbar för de svaga i samhället. Allilansen har på så otroligt kort tid gått bärsärkagång på det mesta i samhället!

Vi behöver inte ha det här något längre! det räcker nu!


Kommentar av Ellinor Hultman 2009-03-24, klockan 10:15

Rätt om valutan — fel om regeringen
Du har rätt om valutan - den ska vara rörligt.

Du har fel om regeringen - hur kan du påstå att det köpkraften urholkas när skatterna sänkts och inflationen är rekordlåg?

Hur kan du påstå att det är "nedskärningar" i offentlig sektor när Sverige aldrig någonsin tidigare spenderat mer pengar på den offentliga sektorn än nu?


Kommentar av Anders 2009-03-24, klockan 10:14

Hela vägen till parlamentet
Bra! Du är toppen. Nu ser vi till att du kommer hela vägen till parlamentet.


Kommentar av Åsa 2009-03-24, klockan 09:51

Bra skrivet!
Mycket bra skrivet. Du får min röst!


Kommentar av Felicia 2009-03-24, klockan 09:23

Bara en tidsfråga innan Sverige går med i euron
Edvard, tack för ditt svar men du lyckas inte övertyga mig. På vilket sätt bidrar inte de pengar jag och massor med andra icke högavlönade fått extra i plånboken till att öka konsumtionen? Jag spenderar mycket mer nu än innan eftersom jag har mer pengar över.

Krisen är global och jag tycker att Borg gör ett bra jobb. Och uppenbarligen är det fler än jag som tycker det. Och att stå utanför euron är en katastrof men som tur är, är det bara en tidsfråga innan Sverige går med.

Mvh

Seved


Kommentar av Seved Monke 2009-03-23, klockan 22:56

Systemet har orsakat finanskrisen
Klokt skrivet av Hanna som får min röst. På sätt och vis är det väl det ekonomiska system som EMU och EU-projektet bygger på som orsakat finanskrisen. En fri marknad där resurserna förs över från det offentliga till spekulation och privat riskkapitalism. Förr eller senare rasar korthuset...


Kommentar av Marita 2009-03-23, klockan 21:12

Vår röst
Du får vår röst Hanna

Gunn och Kjell


Kommentar av Gunn Svensson 2009-03-23, klockan 20:15

Min röst
Du fick min röst Hanna.-


Kommentar av Jorge Leonardo 2009-03-23, klockan 20:08

Helt rätt
Heja Hannah! Du har naturligtvis helt rätt.


Kommentar av Ann Ö 2009-03-23, klockan 19:52

Min röst
Du får min röst Hanna


Kommentar av Nevin 2009-03-23, klockan 17:27

Vi kan växla
Du har min röst.
Byt politik, regering - inte Valuta,
Vi är kloka ,så vi klarar att växla eller handla med korten även i framtiden.


Kommentar av Gunilla 2009-03-23, klockan 17:20

Klokt
Helt rätt och klokt resonerat Hanna!


Kommentar av Eva-Britt 2009-03-23, klockan 16:57

Det går inte bättre för Tyskland
Håller verkligen med om att valet till EU-parlamentet inte handlar om valutan. Se på Tyskland deras kris är inte bättre för att de har euro. Byt regering - inte valuta!


Kommentar av Egon Frid 2009-03-23, klockan 16:38

Min röst
Hanna
Du får min röst också.


Kommentar av Susanne 2009-03-23, klockan 16:22

Du får min röst!

Kommentar av Josefin 2009-03-23, klockan 15:16

Förvärrad kris, och arbetslöshet
Kan göra ett försök att förklara för dig Seved Monke.

De stora grejerna som regeringen har gjort är:
1. Försämra/fördyra a-kassan
2. Försämrat sjukförsäkringen
3. Dragit in på den offentliga konsumtionen/investeringarna
4. Sänkt skatten

Den som betalar a-kasseavgift, är sjuk, är arbetslös konsumerar en mycket stor del av sin disponibla inkomst eftersom den inte är så hög. När de får mindre pengar sjunker alltså konsumtionen.

Till det kommer att den offentliga konsumtionen sjunker med regeringens politik.
Och eftersom mesta delen av skattesänkningarna går till högavlönade/förmögna vars konsumtion inte påverkas i lika hög grad av en på marginalen ändrad disponibel inkomst så blir summan en sänkt konsumtion. Långsammare hjul. Förvärrad kris, och arbetslöshet.

Så enkelt är det.


Kommentar av Edvard 2009-03-23, klockan 13:56

Bättre åtgärder och behåll kronan
Jag håller med dig helt Hanna. Låt oss behålla kronan och satsa på bättre åtgärder för att klara krisen. I Norge ser jag att man valt en annan väg. Där satsar man på att bygga ut järnvägar och cykelvägar. Man satsar på infrastruktur för elbilar. Dessutom prioriterar man utbildning och fortbildning.


Kommentar av Carolina 2009-03-23, klockan 11:36

Vanligt folk har fått mer i plånboken

Hanna!

Jag har fått mer än 2500 i plånboken efter skatt varje månad så min köpkraft har ökat med råge.. Och jag är inte högavlönad. På vilket sätt har regeringen inte fått igång vanligt folks ekonomi genom dessa skattesänkningar. Jag förstår inte vad du menar? Kan du förklara dig?

Mvh

Seved Monke


Kommentar av Seved Monke 2009-03-23, klockan 10:39
Blogg info


Hanna Löfqvist (V)
Vänsterpartiet

Personlig information
Hanna har tidigare arbetat som politiskt sakkuning i Bryssel med EU:s inre marknad, fackliga rättigheter och jämställdhetsfrågor som specialitet.

Driver bloggen Vänster sedan 2006, som utsågs till bästa valblogg av SVT:s nätkollen.

Anser för övrigt att fackligt arbete är en av grundvalarna för kampen om ett bättre liv.


Fler bloggar
Repris
2009-03-26 / 16:58
Kört i diket?
2009-03-25 / 12:06
Tre ting att hålla i huvudet
2009-03-24 / 16:45
Byt regering - inte valuta
2009-03-23 / 10:03
Lite att grunna på
2009-03-17 / 16:53

 bloggarkiv
Senast kommenterat
Byt regering - inte valuta
Roger
2010-01-11 / 17:26
Tre ting att hålla i huvudet
Björn Brändewall
2009-03-30 / 17:00
Tre ting att hålla i huvudet
Daniel
2009-03-26 / 14:57
Byt regering - inte valuta
Nisse
2009-03-26 / 13:38
Kört i diket?
Willy Söderdahl
2009-03-25 / 21:38
Byt regering - inte valuta
Ante
2009-03-25 / 20:49
Tre ting att hålla i huvudet
Björn Brändewall
2009-03-25 / 18:49
Byt regering - inte valuta
Per
2009-03-25 / 13:41
Byt regering - inte valuta
Per
2009-03-25 / 13:21
Byt regering - inte valuta
Ellinor Hultman
2009-03-24 / 10:15